laatste post

Ik had niet gedacht dat het me zou lukken om na ‘de datum’ nog een post te schrijven, maar ik heb me er gelukkig toe kunnen zetten, want ik vind het belangrijk en een mooie afsluiter. Nu even doorzetten, straks ultieme rust.

In deze blog post wil ik wat dingen meegeven die ik heb geleerd in mijn leven, advies wat ik graag zelf had willen horen op een of ander punt. Doe er mee wat je wil, ik gooi het alleen even de wereld in.


Wees niet bang om kwetsbaar te zijn.

Het is helemaal oké om te zeggen dat je iets niet weet, dat je je ergens (nog) niet genoeg in hebt verdiept om een mening te kunnen vormen. Related: het is ook oké om toe te geven als je iets verkeerd hebt gedaan. We zijn allemaal mens en we blijven constant leren. Fouten kunnen toegeven is een mooie kwaliteit die ik altijd erg waardeer in mensen.

Investeer in een goed matras en hoofdkussen.

Wanneer je een compliment of lief berichtje krijgt, schrijf of sla deze ergens op waar je het later terug kan lezen op een moment dat je je mentaal wat minder sterk voelt. Je kan ook momenten opschrijven toen je iets hebt overwonnen.

Gebruik een password manager en zorg dat je je digitale bestanden goed op orde hebt. Het zou in deze tijd van technologie zo zonde zijn als je al je digitale herinneringen kwijt zou raken.

Wees jezelf. Cliché maar waar. In de woorden van de grootste filosoof en dichter van onze tijd, dr. Taylor Alison Swift: “Just be yourself, there’s no one better.” 😉

Houd een dagboek bij. Je latere zelf zal je bedanken, echt waar. En: maak veel foto’s en video’s van je leven (herinneringen zijn kostbaar), maar vergeet niet om ook nog even door je eigen ogen te kijken, in plaats van altijd door een camera.

Het 1 Second Everyday video project is een prachtige manier om je herinneringen vast te leggen. Ik heb jarenlang video’s gemaakt voor mijn eigen video project, Document Your Life, maar toen dat te intensief werd ben ik overgestapt naar 1SE. Ik zou het zeker aanraden om eens te proberen — er is een handige (gratis!) app die het heel makkelijk maakt. Maak je geen zorgen als het je in het begin niet lukt om elke dag een stukje te filmen, uiteindelijk zal het een gewoonte worden. Zelfs ik heb volgens mij nog nooit 365 dagen achter elkaar iets vastgelegd.

Oordeel niet over situaties waar je niet alle informatie over hebt, en/of waar je geen ervaring in hebt. Dit is moeilijk, dat weet ik. Ik betrap mezelf er ook nog wel eens op. Maar op z’n minst kan je je oordelen voor je houden.

Je hoeft niet elke mening te delen. Vraag jezelf eerst af of jouw mening iets nuttigs of positiefs toevoegt aan de wereld. Vrijheid van meningsuiting is een belangrijk iets, maar dat betekent niet dat we maar alles moeten zeggen, gewoon omdat we dat mogen.

Vrolijke sokken met gekke printjes helpen voor een goede start van de dag.

Geef (chronisch) zieke mensen geen ongevraagd (medisch) advies. Als je je echt niet kan inhouden, vraag dan eerst of ze überhaupt advies willen. Wanneer iemand nee zegt, accepteer dat dan ook. Wees respectvol. Jij kan niet in iemands medisch dossier kijken. Chronisch zieken zijn in mijn ervaring hele gemotiveerde mensen, altijd op zoek naar iets wat hun lijden kan verminderen. Zonder te checken er vanuit gaan dat we bepaalde dingen nog niet hebben geprobeerd, zegt ergens eigenlijk dat je denkt dat ze zelf nog niet genoeg hun best hebben gedaan.

Zorg dat je je uitvaartwensen ergens vastgelegd hebt, ook als je niet van plan bent binnenkort het loodje te leggen. Je naasten zullen je dankbaar zijn. Lees mijn post ‘keuzes rondom het levenseinde’ voor mijn ervaring.

Wanneer je boos op iemand bent, schrijf op wat je diegene allemaal zou willen zeggen, ook je lelijkste gedachten. En verstuur/zeg het vervolgens niet. Zo is het even uit je systeem en kan je op een rustiger moment eventueel nog reageren. Meestal heb ik zo al snel door dat dit mijn tijd & energie niet waard is.

Ik weet dat jullie het zat zijn, maar ik ga het toch zeggen. Bescherm je alsjeblieft goed tegen COVID-19. Het zorgt er nog steeds voor dat te veel mensen met een ernstige beperking moeten leven. Long COVID en ME zijn niet heel verschillend. Geloof me, je wil niet dat dit je overkomt.

Wees eerlijk, tegen jezelf en tegen anderen.

Doe de dingen die je graag wil doen nu, zo snel mogelijk. Ik werd ziek in de bloei van mijn leven en dacht dat ik nog alle tijd zou hebben, maar die garantie heeft niemand. Je weet nooit wat er kan gebeuren. Stel het niet uit, leef!

En bovenal: zoek de lichtpuntjes. Wat mij door de jaren heen (voor en tijdens ME) veel heeft geholpen is het bewust proberen te zijn van de mooie dingen in het leven, hoe klein ook. Zelfs nu ik heel ziek ben, zijn er nog lichtpuntjes. Per periode van je leven zullen ze verschillen, maar dat is oké. Op slechte dagen kan het al heel fijn zijn om even stil te staan bij het gezang van een vogel, een leuke droom, of een grappige gedachte.

Liefs, Lauren

26 gedachten over “laatste post”

  1. I only came accross Lauren’s strory a few days ago and I find it soso sad that the medical world could not help her. I am moved to tears by her bravery. I will go back at read through Lauren’s posts. Such a brave beautiful strong woman.

    Like

  2. Jouw laatste post is de eerste die ik van je lees. Zo moedig. Zo inspirerend.
    Rust zacht en heb het mooi aan de andere kant. ✨💫
    🤍💛🧡❤️💚💙💜🩶

    Like

  3. i wish i knew about you 4 days ago, you have left me with a state of mind that i never possessed. thank you for that. thanks to your parents and your best friends and your pets.

    Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.